30.3.10

Jag satt på humanisten och läste på om ryska pronomen när jag plötsligt fick sällskap. En ung brunhårig man kom smygande och frågade om jag kände igen honom. Mitt spontana svar blev "Hej Samuel!" varpå han slog sig ned och vi pratade i nästan en timme. Efter detta fick jag lånat två oerhört tunga böcker på biblioteket och begav mig till valand för att möta upp min gamle kursare Oskar. Vi hade språkcaféet i sikte, där vi fick nöjet att bekanta oss med tre medelålders ryska män. Det blev lite ryska och svenska och det är med sann fröjdefull förtjusning jag ser fram emot nästa tillfälle. Sanningen är ofrånkomlig - jag behöver praktisera. Och äntligen har jag funnit en stig som leder till vägen. Bestämd form singular.


Jag vet inte vart jag ska, men jag ska komma dit.

5 kommentarer:

pyotr@dilapidation.ru sa...

Privet! Jahaja, så du läser ryska alltså? Antingen har jag otur med folk som jag frågat eller så är det väldigt få som läser det på humanisten. Studievägledaren fick det att framstå som att det var en hel del... även om hon intygade att "chansen att INTE bli antagen var obefintlig". Hur stor är klassen ungefär? Läser engelska just nu och där är det ju inte direkt några problem. Mitt största bekymmer är att det är så få att man knappt får chansen att faktiskt snacka ryska - som ditt inlägg antyder? Ha det gôtt!

Sara Slow sa...

VI är nog ett 30-tal iallafall. Nja, man får nog hålla både öron och ögon öppna för att hitta ryskspråkiga människor i sin närhet. Studenterna på B-nivån erbjuder ju inte särskilt mycket praxis. Och du kan ryska? Vill lära dig? ha det fint!

pyotr sa...

Såklart vill jag lära mig [ryska]! Ett fantastisk och vackert språk jue! Jag självlär mig just nu men det känns så bondepraktiskt att gå efter diverse nätkurser (så jag sökte in till Humanisten istället.) Just nu är jag totalamatör och kan i princip bara alfabetet och några få fraser. Annars kunde vi ju pratat lite. Läser du B-nivå nu eller?

Sara Slow sa...

Jag läser B-nivå och C-nivå. (inte för att jag är behörig, men för att jag fick tillåtelse ändå) :) Så du ska börja till hösten? Underbart!

pyotr sa...

Tja igen! Vet inte om du kommer se detta, men förhoppningsvis... Undrar bara hur man, eller rättare sagt vem man pratar med för att få sån där lyxig extra tillåtelse. Jag har blivit antagen till 25hp ryska nu, men saknar behörighet till en 5p:are översättning. Vore ju trevligt att få läsa den ändå för full csn osv.

Gröna drömmar

 Här sitter jag med ett inflammerat öga. Jag kom just på att det kanske är allergiframkallad ögoninflammation? Borde jag gått till jobbet då...