9.9.10

Distraktionsmomentet har åkt hem, det är dags att hugga tag i studierna på seriösen nu och det känns helt underbart roligt! Men det är inte utan att jag saknar babe litegranna.


Kollade på брат ikväll på humanisten. Jag gillade den, vansinnigt humoristisk på sina ställen, mest för att jag kände igen mig i vissa situationer. Ryssland alltså. Jaa, vad säger man mer? Svetlana är inte lika skräckinjagande som jag mindes henne. Första lektionen idag i skriftlig språkfärdighet C och vi fick skriva diktamen. Sjukt roligt! Kan knappt bärga mig tills nästa gång!

Iaf.
Nu var det ju dags att sätta fart med översättningen. På lördag blir det extrajobb på hemkan.

Puss!

4 kommentarer:

Peter sa...

Hej igen! Vart bara tvungen att se om du skrev något om filmen :-)

Jag gillade den också. Kul att en av dem talade i ordspråk. Ryska ordspråk åt folket! Det enda som jag undrade över lite, och som vi diskuterade i efterhand var Svetas... ptja. Reaktion i slutet kan man väl säga. Varför stannade hon [hellre] hos sin kvinnomisshandlade avskum till man? Jag säger inte att Danila var mycket bättre, men han hade ju ändå en slags hederskod av nåt slag. Aja, den var bra. Så då blir det 2:an nästa gång antar jag? :)

ps. Jag har hört värsta skräckhistorierna om Svetlana så när jag gick till lektion hos henne i måndags var jag lite skakis. Haha. Men hon var väldigt trevlig och öppen. Lycka till och vi ses!

Sara Slow sa...

Ja, hon är jättetrevlig :) haha jag antar att jag var lite nervösare för några år sedan. :P
Illa att jag missade diskussionen, men jag kände att det var dags att hasta hemåt. Jag antar att Sveta (i filmen)EVENTUELLT (hehe)såg Danilas lösningar på problemen som lite ohumana. Att han inte respekterade livet. Men jag håller med dig, varför stanna hos en misshandlande man? det kan man fråga sig. Hörde att du talar väldigt god engelska förresten. Impressive! Men mer ryska! Vilken kurs läser du?

Peter sa...

Mm, спасибо! Det är faktiskt fullt ös medvetslös: språkfärdighet A 1+2 och översättning A (blev "inmyglad" som det heter, haha)och sen literatur A. Ville ha 30hp så det var ända sättet. Mycket, men vi kan väl säga "Без труда не вытащишь и рыбку из пруда." helt enkelt :)

(Åh, också, sett Исчезнувшая империя? En av mina favvofilmer. Tänkte föreslå den till Theres vid tillfälle. Jag är förresten världens filmnörd, så feel free att fråga mig om det är nåt Ryskt du vill se:)

Sara Slow sa...

oj. Jag vill se så mycket ryskt det bara går ju :) haha, men jag är inte nördig på det sättet. Åh litteratur! Jag hinner inte läsa litteratur, jag läser ju lingvistik, språkfärdighet och översättning. Jag hinner inte med litteratur också, det är så vansinnigt synd. Hade varit fint.

Gröna drömmar

 Här sitter jag med ett inflammerat öga. Jag kom just på att det kanske är allergiframkallad ögoninflammation? Borde jag gått till jobbet då...