18.5.11

Att ha eller att vara?

Kvällens tema är "Att ha eller att vara", inspirerat av boken jag översätter från ryska till svenska, som i sin tur är en aaaning inspirerad av Fromm, tysk psykoanalytiker.

Hur skall jag som människa, som person, som egen individ vara? Vad är idealet?
Vi behöver alla något att sträva efter, något som ger oss mening. Frågan är om ägandet av saker ger oss den mening vi söker, om "den som har flest saker när han dör vinner"-mentaliteten (som förvisso ofta är skämtsam) gör mer skada än den ger glädje. "För att kunna glädja sig måste man vara" Vara vad? Eller vara var? Att bara existera duger inte. Visst finns det saker vi verkligen behöver, inget tvivel om det, men det är inte det jag fokuserar på.

Frågan är, varför vi ofta definierar oss själva av vad vi har, snarare än vad vi är.

"Men jag är läkare!"
"Du har en läkarutbildning och ett jobb som läkare, men vem är du?"

Tack för mig, nu vidare till översättningen.

Inga kommentarer:

Gröna drömmar

 Här sitter jag med ett inflammerat öga. Jag kom just på att det kanske är allergiframkallad ögoninflammation? Borde jag gått till jobbet då...